Dowiedz się w jaki sposób nasze myślenie wpływa na odczuwanie bólu↓
Czy jeżeli porównamy poziom bólu jaki odczuwali ciężko ranni żołnierze z bólem jaki odczuwają pacjenci po operacjach, będzie on taki sam?
Lekarz Henry Beecher prowadził obserwacje podczas II wojny światowej, a także po jej zakończeniu. Podczas pracy w szpitalu polowym dr Beecher miał częste kontakty z ciężko rannymi żołnierzami. Mimo, że ich obrażenia były bardzo poważne wielu z nich twierdziło, że nie odczuwa żadnego bólu.
Tylko jedna trzecia żołnierzy zgłaszała tak silny ból, że wymagało to podania im morfiny. W swojej powojennej praktyce dr Beecher zauważył, że aż cztery piąte pacjentów wymaga podania morfiny, a ich obrażenia były dużo mniej rozległe niż u żołnierzy.
Z czego wynikały zaobserwowane przez dr Beechera różnice? Pokazują one, że to, co myślimy o odczuwanym przez nas bólu, wpływa na to, jak go odczuwamy.
Dla pacjentów oddziału chirurgicznego zabiegi, które przechodzili były bardzo nieprzyjemnym utrudnieniem normalnego życia, a dla żołnierzy oznaczały ucieczkę od okropieństw pola walki. Cywilni pacjenci czuli się do zabiegów przymuszeni i przez nie przytłoczeni. Żołnierze przede wszystkim cieszyli się, że wciąż żyją, a zabiegi były dla nich uwolnieniem.
Wg definicji Międzynarodowego Towarzystwa Badania Bólu – ból jest subiektywnie przykrym wrażeniem zmysłowym i emocjonalnym powstającym pod wpływem bodźców uszkadzających tkankę lub zagrażających ich uszkodzeniem. Pojawiają się tu dwa bardzo ważne elementy:
- ból jest odczuwany subiektywnie,
- ból jest wrażeniem zarówno zmysłowym, jak i emocjonalnym.
Pierwszy element zwraca uwagę na to, że każdy człowiek odczuwa ból inaczej. Drugi element pokazuje, że ból jest zjawiskiem zarówno biologicznym jak i psychicznym. Ból wynika z różnych przyczyn i dotyka wielu obszarów funkcjonowania człowieka.
Czasem trudno jest znaleźć jego bezpośrednią przyczynę, bo człowiek jest istotą dużo bardziej skomplikowaną niż tylko biologicznym system powiązanych układów. Jesteśmy całością, w której czynniki biologiczne łączą się z psychicznymi, a te z kolei przenikają się ze społecznymi. Tylko patrząc na człowieka w tak złożony sposób jesteśmy w stanie zrozumieć takie zjawiska jak ból przewlekły.
- Eimer, B., N. i Freeman, A.,, Pain Management Psychotherapy: A Practical Guide, 1998.
- Sheridan, C.,Radmacher, S., Psychologia zdrowia. Wyzwanie dla biomedycznego modelu zdrowia,1998.